Ja ma han leva........

Hipp hipp hurra for min alskling idag! My dropdead gorgeous man blir 33 idag och som ett argangs vin blir han bara battre med aren ; )

Dagen i matvag bjod pa foljande, till frukost


Dagens viktigaste mal ar ju frukosten sager dom, men jag skulle aven vilja lagga till dessert! : )

Middagen bestod av marinerat kott, potatisgratang, sallad och vitloksbrod. Vi var alla sa hungriga att ingen bild hann tas. Desserten bestod sjalvklart av (Britta)tarta allas favorit och kladdkake muffins! Gjorde dubbelsats och fros in halften, latt att ta fram om nagon kommer pa fika eller man blir sotsugen. Hade garna gjort en fin dekorerad tarta med sugarpaste men den kommer aldrig att uppskattas lika mycket som marangtarta. Mina killar ar inte mycket for dekor, smaken gar fore utseendet. Den har tartan gar snabbt, ar enkel och saa god!


Brittatarta

Sockerkakssmet
75 75 g smör
1 1 dl socker
4 4 st äggulor
3 3 msk mjölk
1.5 1.5 dl vetemjöl
1.5 1.5 tsk bakpulver

Maräng
4 4 st äggvitor
2 2 dl socker
50 50 g flagad mandel

Fyllning
2 2 dl vispgrädde
300 300 g bär, björnbär, blåbär, hallon, jordgubbar

Gör så här

1. Sätt ugnen på 150-175 grader.

2. Sockerkakssmet
Lägg bakplåtspapper i en långpanna eller ugnssäker form (15 x 25 cm).

3. Rör fett och socker poröst.

4. Separera gulor och vitor.

5. Rör ner en gula i taget.

6. Tillsätt mjölken och mjölet blandat med bakpulvret.

7. Rör till en jämn smet.

8. Maräng
Vispa vitorna med hälften av sockret till fast skum. Vänd ner resten av sockret.

9. Botten
Bred ut sockerkakssmeten i pannan, bred marängen ovanpå.

10. Strö över mandel.

11. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.

12. Lyft kakan ur långpannan med hjälp av bakplåtspappret. Låt svalna på pappret.

13. Dela kakan på mitten.

14. Lägg ihop halvorna med grädde och bär emellan.


Kladdkake muffins

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner smöret. Blanda tillsist ner äggen. Klicka ner smeten i 12 st muffinsformar (ställ dem gärna i en muffinsplåt så håller de formen) Grädda i 175 c ca 12-15 min.

JJ gjorde ett fint kort till presenterna, sa duktig min lilla alskling!




Nu ska jag fortsatta att agna kvallen at mitt fodelsedags barn, onskar er alla en mysig kvall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0